Tutaj znajdziesz informacje o bie¿±cych wydarzeniach >>

Projekt jest odpowiedzi± na konkurs nr 1/POKL/9.1.2/2010 og³oszony przez Urz±d Marsza³kowski Województwa ¦l±skiego, Poddzia³anie 9.1.2 ?Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów z grup o utrudnionym dostêpie do edukacji oraz zmniejszanie ró¿nic w jako¶ci us³ug edukacyjnych?.
Projekt wspó³finansowany jest ze ¶rodków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Spo³ecznego.
Dlaczego podjêli¶my siê realizacji Projektu?
Projekt ?Ma³a Szko³a ? Wielka Sprawa? jest odpowiedzi± na problemy ma³ych szkó³ wiejskich woj. ¶l±skiego, w tym 6 placówek prowadzonych przez Partnera - Fundacjê "Elementarz", które obejmujemy wsparciem.
Do najwa¿niejszych problemów nale¿±:
1.Gorsze warunki nauki w ³±czonych klasach powoduj±ce, ¿e lekcje dzielone s± na 2 po³owy dla jednej i drugiej klasy. W Polsce ponad 2 tys. szkó³ pracuje w modelu klas ³±czonych. Na 14067 szkó³ podst. a¿ 3557 ma mniej ni¿ 70 uczniów, (w województwie ¶l±skim 218 na 1257).
Skutkuje to s³abszymi wynikami w nauce, w szczególno¶ci w zakresie przedmiotów matematyczno ?przyrodniczych, jêzyków obcych i nisk± sprawno¶ci± w pos³ugiwaniu siê technologiami informatycznymi. Ró¿nica w wynikach sprawdzianu miêdzy szko³ami zlokalizowanymi w miastach i placówkami wiejskimi to 1/3 odchylenia standardowego wyników. Niepokoi, ¿e nie by³o ani jednego zadania, z którym lepiej radzili sobie uczniowie szkó³ wiejskich. Najwiêksze ró¿nice dotycz± umiejêtno¶ci rozumowania i wykorzystania wiedzy w praktyce. Tendencja jest szczególnie widoczna w województwie ¶l±skim ? umiejêtno¶æ rozumowania jest na najni¿szym poziomie - 68%, za¶ wykorzystania wiedzy w praktyce jest o punkt wiêksza od najni¿szej w Polsce. Konsekwencje tego to gorsze szanse edukacyjne uczniów pochodz±cych ze ¶rodowisk wiejskich.
2.Brak nowatorskich programów nauczania w grupach mieszanych (ró¿nowiekowych). Obecnie jedyne tego typu ? nieliczne ? programy zosta³y opracowane na szczeblu przedszkolnym. Tymczasem a¿ w 24 krajach Europy funkcjonuje model pracy z grup± ró¿nowiekow±.
3.S³aba umiejêtno¶æ pracy grupowej i uczenia siê we wspó³pracy, niska motywacja do nauki, niewystarczaj±co zaakcentowane postawy przedsiêbiorczo¶ci i kreatywno¶ci, brak otwarto¶ci na kontakty z rówie¶nikami z innych miejscowo¶ci.
4.Brak wsparcia psychologicznego i zajêæ przygotowuj±cych od najm³odszych lat do kierowania ¶cie¿k± rozwoju zawodowego spotêgowane brakiem pozytywnych przyk³adów powoduj± ma³± motywacjê do podejmowania aktywno¶ci, niski poziom rozwoju zainteresowañ, stereotypowe podej¶cie do typowo kobiecych i mêskich zainteresowañ, w konsekwencji dziedziczenie stereotypu b±d¼ przyjêcie roli spo³ecznej, w której kobiety zajmuj± siê domem, rezygnuj±c z dalszego kszta³cenia.
Wszystkie nakre¶lone powy¿ej problemy zosta³y zdiagnozowane w szko³ach, które obejmujemy wsparciem. Wyniki sprawdzianu (2009) pokazuj±, ¿e ich uczniowie najs³abiej radz± sobie z rozumowaniem i wykorzystaniem wiedzy w praktyce (0,30?0,56). 80% beneficjentów uczy siê w systemie klas ³±czonych. Lokalizacja szkó³ potêguje bariery finansowe i mentalne. Status materialny sprawia, ¿e mieszkañców nie staæ na zakup us³ug edukacyjnych. Dodatkowo wystêpuje poczucie niepewno¶ci, strachu przed powtórn± likwidacj± szko³y. Beneficjenci to uczniowie szkó³ zlikwidowanych przez gminy i przejêtych przez Fundacje - Wychowanie i Sztuka ?Elementarz?.
Co jest celem ogólnym Projektu?
Celem ogólnym projektu jest zwiêkszenie szans edukacyjnych 6 szkó³ wiejskich z terenu województwa ¶l±skiego poprzez wdro¿enie programów rozwojowych opartych o model pracy w grupie ró¿nowiekowej oraz metodê projektu edukacyjnego. Opracowane programy bêd± opiera³y siê na koncepcji konstruktywizmu spo³ecznego, bêd±cego podstawa edukacji w najbardziej rozwiniêtych krajach europy i ¶wiata. Cel zrealizujemy przez uruchomienie dodatkowych zajêæ pozalekcyjnych ukierunkowanych na rozwój kompetencji kluczowych ze szczególnym uwzglêdnieniem ICT, jêzyka angielskiego, przedsiêbiorczo¶ci i nauk matematyczno ? przyrodniczych oraz opiekê psychologiczn± dla dzieci, nakierowan± na tworzenie ¶cie¿ki rozwoju zawodowego.
Jakie s± jego cele szczegó³owe?
Cele szczegó³owe, bezpo¶rednio odnosz± siê do 4 zdiagnozowanych obszarów problemowych:
1.Polepszenie warunków nauczania poprzez wprowadzenie do oferty zajêæ pozalekcyjnych systemu pracy w grupie ró¿nowiekowej, skutkuj±cej podniesieniem ¶r. wyników w nauce w szczególno¶ci w zakresie przedmiotów matematyczno ? przyrodniczych, jêzyków obcych oraz podwy¿szenie sprawno¶ci w pos³ugiwaniu siê technologiami ICT.
2.Polepszenie jako¶ci us³ug edukacyjnych poprzez wdro¿enie piêciu autorskich programów pracy w grupach ró¿nowiekowych.
3.Zwiêkszenie postawy przedsiêbiorczo¶ci i kreatywno¶ci, pewno¶ci siebie i nabycie umiejêtno¶ci uczenia siê we wspó³pracy oraz otwarto¶ci na ¶rodowiska rówie¶nicze, poprzez treningi aktywno¶ci twórczej oraz wizyty studyjne w innych szko³ach.
4.Wzrost motywacji, poszerzanie zainteresowañ, przeciwdzia³anie stereotypom w postrzeganiu ról spo³ecznych, kierowanie ¶cie¿k± rozwoju zawodowego i podniesienie ¶wiadomo¶ci, tak¿e na temat równo¶ci szans i zrównowa¿onego rozwoju, poprzez uczestnictwo w warsztatach kreowania osobowo¶ci, opiekê psychologiczn±, festiwale nauki promuj±ce ró¿ne zawody.
Jaki bêdzie harmonogram realizacji Projektu?
Projekt bêdzie trwa³ od stycznia 2011 r. do sierpnia 2012 r. i obejmie dwie g³ówne fazy:
1. Przygotowawcza: II ? VI 2011. Uczniowie objêci bêd± now± form± zajêæ pozalekcyjnych nazwanych treningami aktywno¶ci twórczej (TAT) z wykorzystaniem webquestów - metoda projektów oparta o Internet i dok³adnie sprecyzowany punktowy system oceniania. W tym etapie pod nadzorem opiekuna metodycznego opracowanych zostanie piêæ programów autorskich do pracy z grupami ró¿nowiekowymi: jeden dla klas I-III, i cztery dla klas IV-VI (bloki - matematyczny, przyrodniczy, informatyczny, jêzykowy). Programy zostan± wdro¿one do szkó³ a nastêpnie upowszechnione, co bêdzie stanowiæ warto¶æ dodan±.
2. Wdro¿eniowa: IX 2011 ? VI 2012. Przez ca³y rok szkolny realizowane bêd± projekty edukacyjne w grupach ró¿nowiekowych. Ka¿dy uczeñ bêdzie uczestniczy³ co tydzieñ w bloku obejmuj±cym zajêcia matematyczno ? przyrodnicze, informatyczne, jêzyka angielskiego i przedsiêbiorczo¶æ, np. ?Ro¶liny bez granic?- (badanie, katalogowanie ro¶lin na terenie swojej miejscowo¶ci, uwarunkowania geograficzne, statystyki, uprawy), ?Mali Badacze?, ?Sztuka Matematyki? itp. Tematy bêd± obejmowa³y zagadnienia zrównowa¿onego rozwoju. Zajêcia prowadzone bêd± na bazie autorskich programów opracowanych przez zespó³ nauczycieli w fazie przygotowawczej, z wykorzystaniem sprzêtu multimedialnego i ¶rodków dydaktycznych zakupionych w ramach projektu. W obu fazach uczniowie objêci bêd± opiek± psychologiczn±, by diagnozowaæ uczniów, prowadziæ warsztaty integruj±ce grupy mieszane wiekowo, w tym równie¿ na temat dyskryminacji, wykluczenia spo³ecznego, równo¶ci p³ci i stereotypów, doradztwo zawodowe oraz konsultacje z rodzicami. Przez okres trwania projektu dzieci z trudno¶ciami w nauce i niepe³nosprawne otrzymaj± dodatkowe, indywidualne wsparcie w postaci zajêæ wyrównawczych.
Jakie planujemy rezultaty twarde?
Rezultaty twarde to:
1. Zwiêkszone szanse edukacyjne u 110 uczniów poprzez uczestnictwo w zajêciach dodatkowych oraz polepszone warunki nauczania w 6 szko³ach.
2. Zwiêkszone ¶rednie wyniki w nauce w szczególno¶ci w zakresie przedmiotów matematyczno ?przyrodniczych, jêzyka angielskiego oraz podwy¿szenie sprawno¶ci w pos³ugiwaniu siê technologiami informatycznymi.
3. Zorganizowanie trzech wizyt studyjnych w szko³ach.
4. Przeprowadzenie sze¶ciu festiwali nauki.
5. Wydanie piêciu publikacji programów autorskich oraz czasopisma ?Nauczyciel z klas±?.
6. Zorganizowanie konferencji podsumowuj±cej.
Co bêdzie nale¿a³o do rezultatów miêkkich?
Zwiêkszone postawy przedsiêbiorczo¶ci i kreatywno¶ci, pewno¶ci siebie oraz nabycie umiejêtno¶ci uczenia siê we wspó³pracy, wzrost motywacji, poszerzanie zainteresowañ, zwiêkszenie wiedzy i przekonania o warto¶ci wczesnego planowania kariery zawodowej; podniesienie ¶wiadomo¶ci w tym równie¿ na temat równo¶ci szans i zrównowa¿onego rozwoju. Rezultaty mierzone bêd± za pomoc± obserwacji, ankiet ewaluacyjnych na wstêpie i po zakoñczeniu projektu.
Dziêki kompleksowej ofercie zajêæ pozalekcyjnych rezultaty w postaci lepszych wyników uczniów przyczyni± siê do zrealizowanie celu, jakim jest zwiêkszenie szans edukacyjnych u 110 uczniów ze ¶rodowisk wiejskich.
Projekt jest odpowiedzi± na konkurs nr 1/POKL/9.1.2/2010 og³oszony przez Urz±d Marsza³kowski Województwa ¦l±skiego, Poddzia³anie 9.1.2 ?Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów z grup o utrudnionym dostêpie do edukacji oraz zmniejszanie ró¿nic w jako¶ci us³ug edukacyjnych?.
Projekt wspó³finansowany jest ze ¶rodków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Spo³ecznego.
Dlaczego podjêli¶my siê realizacji Projektu?
Projekt ?Ma³a Szko³a ? Wielka Sprawa? jest odpowiedzi± na problemy ma³ych szkó³ wiejskich woj. ¶l±skiego, w tym 6 placówek prowadzonych przez Partnera - Fundacjê "Elementarz", które obejmujemy wsparciem.
Do najwa¿niejszych problemów nale¿±:
1.Gorsze warunki nauki w ³±czonych klasach powoduj±ce, ¿e lekcje dzielone s± na 2 po³owy dla jednej i drugiej klasy. W Polsce ponad 2 tys. szkó³ pracuje w modelu klas ³±czonych. Na 14067 szkó³ podst. a¿ 3557 ma mniej ni¿ 70 uczniów, (w województwie ¶l±skim 218 na 1257).
Skutkuje to s³abszymi wynikami w nauce, w szczególno¶ci w zakresie przedmiotów matematyczno ?przyrodniczych, jêzyków obcych i nisk± sprawno¶ci± w pos³ugiwaniu siê technologiami informatycznymi. Ró¿nica w wynikach sprawdzianu miêdzy szko³ami zlokalizowanymi w miastach i placówkami wiejskimi to 1/3 odchylenia standardowego wyników. Niepokoi, ¿e nie by³o ani jednego zadania, z którym lepiej radzili sobie uczniowie szkó³ wiejskich. Najwiêksze ró¿nice dotycz± umiejêtno¶ci rozumowania i wykorzystania wiedzy w praktyce. Tendencja jest szczególnie widoczna w województwie ¶l±skim ? umiejêtno¶æ rozumowania jest na najni¿szym poziomie - 68%, za¶ wykorzystania wiedzy w praktyce jest o punkt wiêksza od najni¿szej w Polsce. Konsekwencje tego to gorsze szanse edukacyjne uczniów pochodz±cych ze ¶rodowisk wiejskich.
2.Brak nowatorskich programów nauczania w grupach mieszanych (ró¿nowiekowych). Obecnie jedyne tego typu ? nieliczne ? programy zosta³y opracowane na szczeblu przedszkolnym. Tymczasem a¿ w 24 krajach Europy funkcjonuje model pracy z grup± ró¿nowiekow±.
3.S³aba umiejêtno¶æ pracy grupowej i uczenia siê we wspó³pracy, niska motywacja do nauki, niewystarczaj±co zaakcentowane postawy przedsiêbiorczo¶ci i kreatywno¶ci, brak otwarto¶ci na kontakty z rówie¶nikami z innych miejscowo¶ci.
4.Brak wsparcia psychologicznego i zajêæ przygotowuj±cych od najm³odszych lat do kierowania ¶cie¿k± rozwoju zawodowego spotêgowane brakiem pozytywnych przyk³adów powoduj± ma³± motywacjê do podejmowania aktywno¶ci, niski poziom rozwoju zainteresowañ, stereotypowe podej¶cie do typowo kobiecych i mêskich zainteresowañ, w konsekwencji dziedziczenie stereotypu b±d¼ przyjêcie roli spo³ecznej, w której kobiety zajmuj± siê domem, rezygnuj±c z dalszego kszta³cenia.
Wszystkie nakre¶lone powy¿ej problemy zosta³y zdiagnozowane w szko³ach, które obejmujemy wsparciem. Wyniki sprawdzianu (2009) pokazuj±, ¿e ich uczniowie najs³abiej radz± sobie z rozumowaniem i wykorzystaniem wiedzy w praktyce (0,30?0,56). 80% beneficjentów uczy siê w systemie klas ³±czonych. Lokalizacja szkó³ potêguje bariery finansowe i mentalne. Status materialny sprawia, ¿e mieszkañców nie staæ na zakup us³ug edukacyjnych. Dodatkowo wystêpuje poczucie niepewno¶ci, strachu przed powtórn± likwidacj± szko³y. Beneficjenci to uczniowie szkó³ zlikwidowanych przez gminy i przejêtych przez Fundacje - Wychowanie i Sztuka ?Elementarz?.
Co jest celem ogólnym Projektu?
Celem ogólnym projektu jest zwiêkszenie szans edukacyjnych 6 szkó³ wiejskich z terenu województwa ¶l±skiego poprzez wdro¿enie programów rozwojowych opartych o model pracy w grupie ró¿nowiekowej oraz metodê projektu edukacyjnego. Opracowane programy bêd± opiera³y siê na koncepcji konstruktywizmu spo³ecznego, bêd±cego podstawa edukacji w najbardziej rozwiniêtych krajach europy i ¶wiata. Cel zrealizujemy przez uruchomienie dodatkowych zajêæ pozalekcyjnych ukierunkowanych na rozwój kompetencji kluczowych ze szczególnym uwzglêdnieniem ICT, jêzyka angielskiego, przedsiêbiorczo¶ci i nauk matematyczno ? przyrodniczych oraz opiekê psychologiczn± dla dzieci, nakierowan± na tworzenie ¶cie¿ki rozwoju zawodowego.
Jakie s± jego cele szczegó³owe?
Cele szczegó³owe, bezpo¶rednio odnosz± siê do 4 zdiagnozowanych obszarów problemowych:
1.Polepszenie warunków nauczania poprzez wprowadzenie do oferty zajêæ pozalekcyjnych systemu pracy w grupie ró¿nowiekowej, skutkuj±cej podniesieniem ¶r. wyników w nauce w szczególno¶ci w zakresie przedmiotów matematyczno ? przyrodniczych, jêzyków obcych oraz podwy¿szenie sprawno¶ci w pos³ugiwaniu siê technologiami ICT.
2.Polepszenie jako¶ci us³ug edukacyjnych poprzez wdro¿enie piêciu autorskich programów pracy w grupach ró¿nowiekowych.
3.Zwiêkszenie postawy przedsiêbiorczo¶ci i kreatywno¶ci, pewno¶ci siebie i nabycie umiejêtno¶ci uczenia siê we wspó³pracy oraz otwarto¶ci na ¶rodowiska rówie¶nicze, poprzez treningi aktywno¶ci twórczej oraz wizyty studyjne w innych szko³ach.
4.Wzrost motywacji, poszerzanie zainteresowañ, przeciwdzia³anie stereotypom w postrzeganiu ról spo³ecznych, kierowanie ¶cie¿k± rozwoju zawodowego i podniesienie ¶wiadomo¶ci, tak¿e na temat równo¶ci szans i zrównowa¿onego rozwoju, poprzez uczestnictwo w warsztatach kreowania osobowo¶ci, opiekê psychologiczn±, festiwale nauki promuj±ce ró¿ne zawody.
Jaki bêdzie harmonogram realizacji Projektu?
Projekt bêdzie trwa³ od stycznia 2011 r. do sierpnia 2012 r. i obejmie dwie g³ówne fazy:
1. Przygotowawcza: II ? VI 2011. Uczniowie objêci bêd± now± form± zajêæ pozalekcyjnych nazwanych treningami aktywno¶ci twórczej (TAT) z wykorzystaniem webquestów - metoda projektów oparta o Internet i dok³adnie sprecyzowany punktowy system oceniania. W tym etapie pod nadzorem opiekuna metodycznego opracowanych zostanie piêæ programów autorskich do pracy z grupami ró¿nowiekowymi: jeden dla klas I-III, i cztery dla klas IV-VI (bloki - matematyczny, przyrodniczy, informatyczny, jêzykowy). Programy zostan± wdro¿one do szkó³ a nastêpnie upowszechnione, co bêdzie stanowiæ warto¶æ dodan±.
2. Wdro¿eniowa: IX 2011 ? VI 2012. Przez ca³y rok szkolny realizowane bêd± projekty edukacyjne w grupach ró¿nowiekowych. Ka¿dy uczeñ bêdzie uczestniczy³ co tydzieñ w bloku obejmuj±cym zajêcia matematyczno ? przyrodnicze, informatyczne, jêzyka angielskiego i przedsiêbiorczo¶æ, np. ?Ro¶liny bez granic?- (badanie, katalogowanie ro¶lin na terenie swojej miejscowo¶ci, uwarunkowania geograficzne, statystyki, uprawy), ?Mali Badacze?, ?Sztuka Matematyki? itp. Tematy bêd± obejmowa³y zagadnienia zrównowa¿onego rozwoju. Zajêcia prowadzone bêd± na bazie autorskich programów opracowanych przez zespó³ nauczycieli w fazie przygotowawczej, z wykorzystaniem sprzêtu multimedialnego i ¶rodków dydaktycznych zakupionych w ramach projektu. W obu fazach uczniowie objêci bêd± opiek± psychologiczn±, by diagnozowaæ uczniów, prowadziæ warsztaty integruj±ce grupy mieszane wiekowo, w tym równie¿ na temat dyskryminacji, wykluczenia spo³ecznego, równo¶ci p³ci i stereotypów, doradztwo zawodowe oraz konsultacje z rodzicami. Przez okres trwania projektu dzieci z trudno¶ciami w nauce i niepe³nosprawne otrzymaj± dodatkowe, indywidualne wsparcie w postaci zajêæ wyrównawczych.
Jakie planujemy rezultaty twarde?
Rezultaty twarde to:
1. Zwiêkszone szanse edukacyjne u 110 uczniów poprzez uczestnictwo w zajêciach dodatkowych oraz polepszone warunki nauczania w 6 szko³ach.
2. Zwiêkszone ¶rednie wyniki w nauce w szczególno¶ci w zakresie przedmiotów matematyczno ?przyrodniczych, jêzyka angielskiego oraz podwy¿szenie sprawno¶ci w pos³ugiwaniu siê technologiami informatycznymi.
3. Zorganizowanie trzech wizyt studyjnych w szko³ach.
4. Przeprowadzenie sze¶ciu festiwali nauki.
5. Wydanie piêciu publikacji programów autorskich oraz czasopisma ?Nauczyciel z klas±?.
6. Zorganizowanie konferencji podsumowuj±cej.
Co bêdzie nale¿a³o do rezultatów miêkkich?
Zwiêkszone postawy przedsiêbiorczo¶ci i kreatywno¶ci, pewno¶ci siebie oraz nabycie umiejêtno¶ci uczenia siê we wspó³pracy, wzrost motywacji, poszerzanie zainteresowañ, zwiêkszenie wiedzy i przekonania o warto¶ci wczesnego planowania kariery zawodowej; podniesienie ¶wiadomo¶ci w tym równie¿ na temat równo¶ci szans i zrównowa¿onego rozwoju. Rezultaty mierzone bêd± za pomoc± obserwacji, ankiet ewaluacyjnych na wstêpie i po zakoñczeniu projektu.
Dziêki kompleksowej ofercie zajêæ pozalekcyjnych rezultaty w postaci lepszych wyników uczniów przyczyni± siê do zrealizowanie celu, jakim jest zwiêkszenie szans edukacyjnych u 110 uczniów ze ¶rodowisk wiejskich.
Stowarzyszenie Nauczycieli Edukacji Pocz±tkowej
sk³ada Pañstwu ¿yczenia
Zdrowych, Pogodnych ¦wi±t Bo¿ego Narodzenia
oraz
Szczê¶liwego, Pe³nego Dobrych Chwil i Wielu Sukcesów
Nowego - 2011 Roku